Gibson ES 295 plekusuojan floraalikoriste Esquieriin
Käytin tässä Apache Open Office Draw 4.1.2 (AOO) Avoimen lähdekoodin (GNU GPL) grafiikkaohjelmistoa koska se on ilmainen ja kaikkien vapaasti ladattavissa. Saatavilla on myös paljon muita ilmaisia tai vapaan lisenssin alaisia ohjelmistoja kuten esimerkiksi Inkskape. Yleensä käytän Adobe Illustrator tai CorelDraw ohjelmistoja mutta ne ovat hieman tyyriinpuoleisia eivätkä hintansa ja aloituskynnyksensä takia sovi kaikille lyhytpinnaisille muusikonplantuille...Kuvassa on Templates-tasolla 1:1 koossa Fender Esquiren plektrasuojan malline (template) ja taso on lukittu. Koristeen piirtämisen tein Decals-tasolle koska se on yksivärinen eli enempää tasoja en tarvinnut. Koriste on sama kuin Gibson ES 295 hollow body kitaran plektrasuojassa.
Tällaista hain...
Koristeen piirtäminen oli aika selvää kauraa. Toin koristeen sille tarkoitetulle Bitmaps-tasolle ja lukitsin sen. Piirsin objektin laittamalla sopiviin paikkoihin ankkuripisteitä mahdollisimman vähän, niitähän voi lisätä ja poistaa piirtämisen edistyessä. Kun olin piirtänyt raakavedoksen niin valitsin kaikki ankkuripisteet kerralla napsauttamalla objektin polygonia ja valitsemalla Ctrl+A jolla valitsin kaikki ankkuripisteet ja muutin ne kulmapisteiksi. Tämän jälkeen vain vääntelin kukkakuvion muotoonsa objekti kerrallaan samaa repetuaaria käyttäen. Piirrettyäni kaikki objektit, yhdistin ne yhdeksi objektiksi (Modify->Combine, Ctrl+Alt+Vaihto+K näppäinyhdistelmällä) hiiren oikean näppäimen valikosta Combine käskyllä. Lopuksi tein objektista mustan foliointia silmälläpitäen. Tässä tapauksessa tilaaja halusi koristeen 75 mm leveänä joten sen (Format->Position and Size..., F4) oikean näppäimen valikosta Position and Size-käskyllä sopivan levyiseksi Keep ratio (Säilytä suhde) valintaruudun ollessa valittu valittuna. Siinäpä se. Piirtämisessä ei kauaa nokka tuhissut kun näitä nyt on tehty jokunenkin kappale erilaisia...
Vektoroinnin lopputulos.
Seuraavaksi vuorossa onkin itse foliointi ja dekaalin valmistus...
Ensin tulostetaan grafiikka gelatiinipohjalle jonka jälkeen asetetaan folio päälle ja ajetaan foliointilaminaattorin läpi (korkeampi lämpötila ja huomattavasti enemmän puristusta kuin normaalilamionaattorissa).
Irroitetaan ylimääräinen folio alustastaan. oikeanpuoleisessa kuvassa lopputulos jossa haluttu kuvio on gelatiinialustalla.
Valmis dekaali jossa folioitu grafiikka on siirretty siirtoalustalle ja päälle vedetty ohut (0,012mm) Mylar® suojakalvo. Nyt dekaali on vain asentamista vaille valmis.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti